Back to Africa - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Vera Achthoven - WaarBenJij.nu Back to Africa - Reisverslag uit Nyeri, Kenia van Vera Achthoven - WaarBenJij.nu

Back to Africa

Blijf op de hoogte en volg Vera

10 Juli 2014 | Kenia, Nyeri

Voor de mensen die het niet meer volgen: Ik ben 10 weken naar Malawi geweest voor stage en in de 2 weken dat ik thuis ben geweest heb ik mijn eindpresentatie gehad. Nu ben ik voor 3 weken in Kenia om ontwikkelingshulp te doen.

We zitten in Nyeri, aan de voet van Mount Kenya in een primary school.
Het is een van de beste scholen van Kenia met 1600 leerlingen. 400 kinderen blijven hier dagelijks slapen, ze kunnen niet naar huis omdat het te ver is. Sommige gaan in het weekend naar huis, andere zien hun ouders maar 6 keer per jaar.
Soms is het net of we in de film "Annie" geplaatst zijn. We slapen in een grote zaal. Er is een matrone die de kinderen sochtends letterlijk uit bed schreeuwt. Als ze iets teveel herrie maken savonds worden ze soms geslagen. Wat ben ik blij met mijn ouders die mij gewoon weltrusten wensen, zonder stok. Wel heb ik gemerkt dat wij behoorlijk gewend zijn met huiswerk maken. Hier gaan de kinderen om half 5 sochtends op. (Wij dus ook) Ze moeten dan huiswerk maken. Van 7 tot 4 moeten ze naar school. Als ze klaar zijn moeten ze hun kleren wassen. Vervolgens moeten ze weer tot 9 uur huiswerk maken. Hoe die kinderen nog zo fit en actief kunnen zijn snap ik niet!

We hebben 2 kleine projecten waar we aan werken; een school en een weeshuis. In de school moeten we de vloer eruit hakken, grote stenen erin sjouwen en beton storten. Ik voel me al bijna een bouwvakker, ik fluit nog net niet alle mooie mannen na ;) Als het af is hebben de kinderen geen natte voeten meer als het regent. Helaas is het weeshuis iets minder nuttig. Vorig jaar zijn de kamertjes in allemaal vrolijke kleuren geverfd. De Kenianen hadden een half jaar later opeens bedacht dat het plafond nog gewit moest worden. De muren zijn nu weer helemaal lelijk en beschadigd, deze moeten we weer opnieuw schuren en verven. Ik heb geen verstand van klussen maar zelfs ik weet dat dit niet de meest efficiente manier is. Totale overgave.. soms frustrerend maarja; that's Africa.

Vandaag hebben we onze eerste ehbo-les gegeven. Het ging goed! We hadden alleen niet helemaal ingeschat hoe slim ze waren. We kregen vragen als: Wat is de oorzaak van een shock? En ; Wat moet je doen bij een slangenbeet? (Eeh.. slangen?)

Natuurlijk zijn we niet alleen maar aan het werk en hangen we ook de tourist uit. We zijn hebben voetbal gekeken in de kroeg, zijn wezen zwemmen. Zondag zijn ze naar de kerk geweest, we hadden met 2 Kenianen afgesproken. Na 10 minuten in de kerk kwamen we erachter dat we in de verkeerde kerk zaten, oeps! We zijn ook nog in de sloppenwijk geweest. Hier liepen honden en geiten overal rond. Een hele groep kinderen kwam kijken wie al die blanke mensen waren. Het leven van die mensen is zo anders, bijzonder om te zien.

Dit weekend gaan we naar gastgezinnen. We weten niet waar we terecht komen dus ik ben benieuwd. Deze week gaan we nog hiken, op safari en naar de rift valley, (een dal van syrie tot mozambique)

De 21e hoop ik weer veilig op Hollandse bodem te zijn en dan blijf ik voorlopig weer een tijdje in Nederland. Hier begin ik eerst maar eens met een snelcursus klokkijken.

Heel veel liefs en geniet van het lekkere weer, hier is het winter (20 graden)

  • 13 Juli 2014 - 13:31

    Joke Roest:

    Hoi Vera,
    Ik had al e.e.a. van je ouders gehoord. Wat een belevenissen. Trek al die ellende niet teveel aan en geniet van de leuke dingen. Na al deze ervaringen besef je vast in wat voor luxe wij hier leven. Succes nog en tot snel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Nyeri

Vera

-

Actief sinds 25 Maart 2014
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 4959

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

29 Juni 2014 - 21 Juli 2014

Ontwikkelingshulp in Kenia

03 April 2014 - 16 Juni 2014

Stage in Malawi

Landen bezocht: